Usuwanie kamienia nazębnego (skaling)

Bakterie występujące w ślinie pozostają na naszych zębach w postaci miękkiego osadu nazywanego płytką nazębną. Jeżeli dokładnie szczotkujemy zęby i do codziennej pielęgnacji jamy ustnej używamy nici dentystycznych, w ten sposób mamy szansę uniknąć kamienia nazębnego. Natomiast jeżeli szczotkujemy zęby zbyt krótko i niedbale, np. pomijając trudnodostępne miejsca w jamie ustnej, płytka nazębna mineralizuje się i twardnieje. Słowem, zmienia się w kamień nazębny, który należy usunąć u dentysty.

Na czym polega skaling?

Skaling, czyli usuwanie kamienia nazębnego jest stosunkowo prostym i powodującym nieduży dyskomfort zabiegiem z dziedziny profilaktyki dentystycznej. W naszej klinice stomatologii stosujemy do tego typu zabiegów nowoczesny skaler ultradźwiękowy, który z ogromną precyzją kruszy stwardniały osad. Jeżeli występują przeciwwskazania do wykonania skalingu, takie jak ciąża lub wszczepiony u pacjenta rozrusznik serca, do oczyszczenia zębów z kamienia używamy narzędzi ręcznych. Skaling to też zabieg łączony najczęściej z piaskowaniem i polerowaniem zębów, które likwidują osad i przebarwienia oraz przywracają gładkość szkliwu.

Skaling poddziąsłowy, czyli kiretaż

Zdarza się, że kamień nazębny osadza się również pod powierzchnią dziąseł, i wtedy należy zastosować kiretaż. Zabieg nie różni się bardzo od naddziąsłowego usuwania kamienia, a polega na oczyszczeniu z osadu kieszonek przydziąsłowych. W najtrudniejszych sytuacjach, np. gdy pacjent ma zaawansowaną paradontozę, należy nawet naciąć dziąsła, aby oczyścić je głębiej. Wtedy zabieg wykonywany jest w znieczuleniu.

Skutki zlekceważenia kamienia nazębnego

Usunięcie kamienia nazębnego wymaga jednej wizyty w gabinecie stomatologicznym, nie jest kosztowne ani bolesne. Nie warto więc odpuszczać sobie tego zabiegu, ponieważ lekceważenie kamienia nazębnego może prowadzić do groźnych chorób. Kamień jest powodowany przez odkładające się bakterie, dlatego może wywołać stan zapalny dziąseł i bywa przyczyną paradontozy. W konsekwencji choroby może dojść nawet do utraty zębów, ponieważ paradontoza atakuje wszystkie tkanki utrzymujące zęby w kości. Tymczasem można się przed nią uchronić, usuwając kamień raz lub dwa do roku.