SEDACJA WZIEWNA – ZNIECZULENIE GAZEM ROZWESELAJĄCYM

Stomatologia dziecięca

Jednym z istotnych czynników, który sprawia, że ludzie unikają wizyty u stomatologa, jest strach przed bólem. Część realizowanych procedur dentystycznych rzeczywiście może powodować bardzo nieprzyjemne doznania. Mając w pamięci ból odczuwany podczas zabiegów, wiele osób stale odkłada wizytę dentysty. Niesie to za sobą poważne ryzyko – zgłoszenie się do stomatologa, kiedy choroba wejdzie w zaawansowane stadium, może znacząco zwiększyć koszty leczenia oraz sprawiać, że będzie ona znacznie dłuższe i bardziej dotkliwe. Dlatego warto reagować możliwe wcześnie na wszelkie oznaki próchnicy, szczególnie że obecnie w celu podniesienia komfortu pacjentów coraz częściej stosuje się znieczulenie gazem rozweselającym, lub też jak fachowo określa się tę metodę sedację wziewną.

Zalety sedacji wziewnej

Przede wszystkim należy podkreślić, że sedacja wziewna jest metodą w pełni bezpieczną. Podanie odpowiedniej dawki podtlenku azotu wprowadza pacjenta w stan rozluźnienia. W efekcie czuję się on odprężony. Powoduje to, że niemal zupełnej eliminacji ulega u niego lęk. Ponadto zastosowanie gazu rozweselającego ogranicza odczuwanie bólu, co zwiększa komfort pacjenta podczas zabiegu i ułatwia dentyście przeprowadzenie zabiegu. W razie potrzeby bez większych problemów można połączyć sedację wziewną także z innymi metodami znieczulenia. Zmniejsza to znacznie niedogodności związane z ich podaniem.

Znieczulenie dzieci gazem rozweselającym

Sedacja wziewna jest szczególnie pomocna w przypadku osób z nadpobudliwością psychoruchową lub zaawansowana dentofobią. Często jej zastosowanie jest jedną możliwością na przeprowadzanie u nich zabiegów. Gazu rozweselający coraz chętniej używa się także do znieczulania dzieci. Wizyta u dentysty wiąże się bowiem dla nich ze sporym stresem. W najgorszym przypadku może on przybrać postać paniki. Zaistnienie takiej sytuacji uniemożliwia przeprowadzanie jakichkolwiek działań. Dlatego wykorzystanie sedacji wziewnej staje się powoli standardem w stomatologii dziecięcej. Dzięki niej dziecko czuję przyjemne oszołomione i w znacznie w mniejszym stopniu odczuwa ból, stomatolog może zaś bez przeszkód wykonać wszystkie niezbędne procedury.

W jakich przypadkach nie należy stosować sedacji wziewnej?

Odpowiednio podany podtlenek azotu jest bezpieczną metodą redukcji stresu i bólu podczas zabiegów stomatologicznych. Nie wszyscy mogą jednak z niej skorzystać. Dotyczy to kobiet w ciąży (szczególnie w pierwszym trymestrze), alkoholików, osób cierpiących na schorzenia psychiczne, stwardnienie rozsiane, przerost migdałków gardłowych, czy porfirię. Oprócz tego nie należy stosować sedacji wziewnej w przypadku pacjentów z chorobami płuc takimi jak rozedma płuc, czy rozstrzenie oskrzeli. Warto pamiętać jednak również o tym, że nie zaleca się stosowania podtlenku azotu u przeziębionych i zakatarzonych osób.