Co jest przyczyną wady zgryzu i jak sobie z tym radzić?

zgryz

Wady zgryzu mogą być wrodzone lub mogą się pojawić na skutek działania czynników zewnętrznych. Można też się ich nabawić przez nieodpowiednie nawyki, takie jak częste gryzienie długopisu. Wyjaśniamy, czy możliwe jest zapobieganie problemom ze zgryzem oraz czy istnieje skuteczne leczenie.

Wady zgryzu – dlaczego powstają?

Do przyczyn wewnętrznych wad zgryzu zaliczamy choroby takie jak krzywica, predyspozycje genetyczne, dziedziczność, choroby matki w trakcie ciąży oraz choroby zakaźne. Czynniki zewnętrzne możemy podzielić na te, które mają wpływ na powstanie wady zgryzu u dziecka przed urodzeniem i w trakcie porodu oraz po urodzeniu. Przed urodzeniem są to: niewłaściwe ułożenie płodu, ucisk wewnątrzmaciczny lub urazy, które mają miejsce w czasie ciąży. Do uszkodzeń narządu żucia może też dojść w trakcie porodu z komplikacjami. Podłożem wad zgryzu może też być niewłaściwe karmienie i układanie niemowlęcia, źle skonstruowany smoczek i zbyt długie karmienie butelką, zwłaszcza pod złym kątem. W dzieciństwie mogą się pojawić na skutek niewłaściwego typu połykania, złych nawyków i oddychania przez usta. Ryzyko powstawania nieprawidłowości może też wynikać ze zgrzytania zębami, czyli bruksizmu. Inną przyczyną może być ssanie kciuka, policzków lub warg.

Jak można leczyć wady zgryzu?

Nieleczone wady zgryzu mogą powodować problemy z mową, próchnicę, nieprawidłowe ułożenie żuchwy i szczęki oraz problemy z gryzieniem. Bardzo ważne jest podjęcie leczenia w odpowiednim czasie. Nieprawidłowy zgryz można leczyć poprzez ćwiczenia mięśni mimicznych i narządu żucia. Jeśli bezpośrednim powodem wady są zęby, konieczne może się okazać ich szlifowanie lub usunięcie. Trzeba też zwrócić uwagę na to, aby połykanie, oddychanie i żucie odbywało się w sposób prawidłowy. Najczęściej wady koryguje się aparatem ruchomym, stałym lub czynnościowym. U dorosłych czasem niezbędne jest leczenie operacyjne. Aby uniknąć problemów, należy regularnie wykonywać badania profilaktyczne. Stomatolog dziecięcy szybko rozpozna, czy istnieje wada zgryzu i w razie potrzeby zaproponuje odpowiednie leczenie.