Jak wygląda zabieg wszczepienia implantu zębowego?

implanty

Implanty stomatologiczne już od dawna są uważane za najlepszą metodę odbudowy utraconych naturalnych zębów. Każdy implant zębowy składa się z trzech elementów: z filaru implanta, czyli z elementu, który jest wszczepiany w kość żuchwy lub szczęki, korony protetycznej oraz ze znajdującego się pomiędzy nimi łącznika. W naszym dzisiejszym wpisie na blogu dokładniej opisujemy, na czym polega odbudowa zębów na implantach, czyli na czym polegają zabiegi wszczepiania implantów.

Planowanie uzupełniania ubytków zębowych na implantach

Cała procedura odbudowy zębów na implantach rozpoczyna się od zaplanowania całej odbudowy. W tym celu wykonywana jest  trójwymiarowa tomografia komputerowa, która daje lekarzowi niezbędne informacje, które są potrzebne do przeprowadzenia później wszczepu. Nie zawsze bowiem zabieg może być od razu przeprowadzony, czasami konieczne jest najpierw stworzenie do tego odpowiednich warunków w jamie ustnej. U niektórych pacjentów w wyniku utraty naturalnych zębów dochodzi bowiem do atrofii, czyli procesów zanikowych kości w miejscu ubytku zębowego. W przypadku stwierdzenia braku wystarczającej ilości kości do wykonania wszczepu, przed rozpoczęciem procedury konieczne może być wykonanie sterowanej regeneracji kości.

Pierwszy etap wszczepienia implanta — Wszczepienie filaru implanta

Po przygotowaniu pacjenta do wszczepu można przystąpić do samego zabiegu, czyli do umieszczenia w szczęce lub w żuchwie filaru implanta zęba. Najczęściej zabieg jest wykonywany w znieczuleniu miejscowym, chociaż istnieje też możliwość przeprowadzenia go u pacjentów w pełnej narkozie. Zabieg może trwać od 20 minut do nawet 2 godzin. Ten etap odbudowy zęba polega na umieszczeniu w kości sztucznego korzenia zęba. Umieszczony w kości filar implanta musi być prosty i mieć stabilną pozycję. Nie może być też widoczny w jamie ustnej. Po zabiegu chirurg zszywa ranę i następuje przerwa w leczeniu, która jest potrzebna do dobrego zrośnięcia się filaru implanta z kością pacjenta, czyli na osteointegrację. W przypadku implantów wszczepianych w żuchwę proces ten trwa około 3 miesięcy, natomiast w przypadku implantów, które są wszczepiane w szczękę może się wydłużyć nawet do około 6 miesięcy.

Drugi etap wszczepienia implanta — Odsłonięcie filaru i wkręcenie śruby gojącej

Po zagojeniu się powstałych w wyniku wszczepiania implantu ran oraz po zakończeniu się procesu osteointegracji można rozpocząć drugi etap wszczepienia implantu. Polega on na odsłonięciu wszczepionego sztucznego korzenia zęba i wkręceniu do niego tzw. śruby gojącej. Celem takiego działania jest przyspieszenie procesu gojenia błony śluzowej przy implancie. Śruba gojąca pomaga też w modelowaniu kształtu dziąsła, które zostaje przygotowane pod umieszczenie później korony zębowej. Po wkręceniu śruby gojącej następuje trwający około 2 tygodnie okres regeneracji.

Trzeci etap wszczepienia implanta – Zamocowanie korony protetycznej

Po zakończeniu regeneracji można przystąpić do ostatniego etapu leczenia, czyli do zamocowania korony protetycznej. W tym celu na początku dobierany jest odcień korony protetycznej, tak żeby ząb wyglądał jak najbardziej naturalnie. Wykonuje się także wycisk szczęki, żeby dokładnie odwzorować warunki zgryzowe. W trakcie ostatniej wizyty w gabinecie chirurgicznym lub protetycznym korona jest przykręcana do filaru implanta i w ten sposób kończy się odbudowę zęba.