Jak wygląda rozpoznanie przed wszczepieniem implantu zębowego?

implant zębowy na modelu

Odbudowa utraconych naturalnych zębów na implantach stomatologicznych jest obecnie najlepszą dostępną metodą. Zabieg ten jednak jest dosyć skomplikowany i inwazyjny, dlatego też, zanim przystąpi się do jego wykonania, najpierw konieczne jest zakwalifikowanie pacjenta, czyli wyeliminowanie wszystkich ewentualnych przeciwwskazań do wykonania wszczepu. W dzisiejszym wpisie na blogu Codziennej Stomatologii dokładnie opisujemy, z jakich etapów składa się kwalifikacja do wykonania wszczepu implanta.

Wywiad lekarski i badanie jamy ustnej

Pierwszym etapem kwalifikacji pacjenta do odbudowy zębów na implantach są dokładny wywiad lekarski oraz badanie jamy ustnej. Dla lekarza przy rozważaniu możliwości wszczepienia implanta zębowego istotne będą informacje na temat ogólnego stanu zdrowia pacjenta oraz na temat przebytych i trwających chorób, które mogłyby mieć wpływ na to, jak pacjent zareaguje na wszczep. Ważne są także informacje na temat alergii pacjenta oraz przyjmowanych przez niego leków. Po wstępnym wywiadzie lekarskim dentysta może przystąpić do wykonania badania jamy ustnej. Na tym etapie koniecznie musi sprawdzić, czy w jamie ustnej nie ma żadnych stanów zapalnych lub urazów zębów i przyzębia. Lekarz szczególną uwagę poświęca miejscu, w którym planowane jest wykonanie wszczepu. Sprawdza, czy jest wystarczająca ilość miejsca na wykonanie wszczepu i odbudowanie na nim korony zęba. Ocenia także, czy przed zabiegiem konieczne będzie przeprowadzenie sterownej regeneracji kości, żeby uzyskać możliwość wszczepienia implanta zęba.

Badania diagnostyczne

W trakcie pierwszej wizyty w gabinecie zostaną również wykonane lub zlecone do wykonania dokładniejsze badania diagnostyczne. Konieczne bowiem jest dokładne sprawdzenie zgryzu pacjenta oraz jego stanu zdrowia. W tym pierwszym celu pacjent musi wykonać zdjęcie RTG panoramiczne zębów, na którym lekarz będzie mógł sprawdzić budowę jego szczęki i żuchwy. W niektórych przypadkach, przede wszystkim podczas odbudowy większej ilości zębów na implantach, pacjent musi również wykonać tomografię komputerową, która wraz ze zdjęciem RTG da lekarzowi możliwość dokładnej oceny grubości, szerokości i gęstości kości, a  także umiejscowienia zatok.

Ważne są także inne zabiegi diagnostyczne, które dadzą lekarzowi informacje, czy w organizmie pacjenta nie ma żadnych stanów zapalanych oraz, czy nie ma on problemów z krzepliwością krwi. Jeżeli są, to odbudowa zębów na implantach nie będzie niestety możliwa. Na tym etapie przygotowań u pacjenta wykonywane są m.in. morfologia z rozmazem, badanie OB, badanie płytek krwi, czasu krzepnięcia i krwawienia oraz pomiary poziomu cholesterolu i glukozy. Często wykonywane są również badania w kierunku zakażenia pacjenta wirusem zapalenia wątroby WZW B oraz WZW C.

Przygotowanie do wszczepienia implanta zęba

Zanim będzie można przystąpić do wszczepienia w żuchwę lub w szczękę implantu stomatologicznego, konieczne jest wykonanie w tym celu odpowiednich przygotowań. Bardzo ważna jest m.in. higiena jamy ustnej. Lekarz przed wszczepieniem implantu na pewno przeprowadzi szczegółową sanację, czyli wyleczy ewentualne ubytki w zębach oraz stany zapalne dziąseł. Wykonane zostaną także zabiegi z zakresu profilaktyki stomatologicznej w celu usunięcia powstałych na zębach płytki i kamienia nazębnego.

Pacjent w trakcie przygotowań do zabiegu koniecznie musi też zrezygnować z palenia, ponieważ to może mieć negatywny wpływ na tkanki jamy ustnej i zwiększyć podatność na różnego typu schorzenia. Żeby przeprowadzić wszczepienie implantu zębowego, pacjent musi być też w pełni zdrowy,