Główne przyczyny ukruszeń i złamań zębów

przyczyny ukruszeń i złamań zębów

Samoistnie kruszące i łamiące się zęby to problem niejednego pacjenta. Najczęściej do ukruszeń dochodzi w przypadku zębów przednich, ale uszkodzenia mogą dotykać również przedtrzonowców i trzonowców, które odpowiadają za rozdrabnianie pokarmów. Co ważne, brak dbałości o higienę jamy ustnej czy choroby zębów nie są jedynymi przyczynami tego problemu.

Jeśli dojdzie do złamania lub ukruszenia zęba, koniecznie powinniśmy zgłosić się do gabinetu stomatologicznego. Ukruszony ząb nie tylko wpływa na estetykę uzębienia, ale przede wszystkim może przyczyniać się do szeregu poważniejszych powikłań. Przykładowo, ukruszenie może narazić miazgę na bezpośrednie działanie bakterii, co z kolei prowadzi do stanów zapalnych.

Dlaczego dochodzi do ukruszeń i złamań zębów?

Jak już zostało wspomniane, brak dbałości o higienę i choroby to nie jedyne powody ukruszeń i złamań zębów. Jest wiele czynników, które mogą doprowadzić do tego rodzaju problemów. Poniżej przedstawiamy najczęstsze przyczyny ukruszeń i złamań zębów.

• Duże, nieleczone ubytki spowodowane próchnicą. Próchnica powoduje ubytki w zębie, prowadzi do niszczenia tkanek twardych, a to z kolei często skutkuje złamaniem fragmentu chorego zęba.
  • Martwy ząb. Z powodu martwicy ząb staje się bardziej podatny na ukruszenia i złamania, ponieważ traci swoją naturalną elastyczność.
  • Nieprawidłowo przeprowadzony zabieg wybielania zębów martwych. Niestety, nieumiejętnie przeprowadzone zabiegi wybielania, szczególnie w przypadku zastosowania preparatu wybielającego w zbyt dużym stężeniu, mogą prowadzić do odwapnienia twardych tkanek zębowych, przez co zwiększa się kruchość i porowatość szkliwa. Z tego też powodu zabiegi wybielania zębów zawsze należy wykonywać w profesjonalnych gabinetach stomatologicznych.
  • Urazy mechaniczne. Do ukruszeń i złamań może dojść w wyniku wypadków, pobicia, a nawet podczas napadów padaczkowych. Do urazów mechanicznych zaliczamy również ukruszenia spowodowane próbą pogryzienia zbyt twardych pokarmów.
  • Erozja szkliwa z powodu działania kwasów. Kwasy znajdujące się w pokarmach mogą destrukcyjnie wpływać na warstwę szkliwa pokrywającą ząb. Przez to staje się ona coraz cieńsza, a brzegi zębów mogą zaczynać się kruszyć.
  • Niewłaściwe zwarcie zębów lub ich niekontrolowane zaciskanie, np. w bruksizmie czy chorobie okluzyjnej.
  • Niedobór witamin (szczególnie witaminy D) i mikropierwiastków odpowiedzialnych za regulowanie poziomu wapnia w organizmie.
  • Biżuteria na języku, wardze czy policzkach, szczególnie jeśli zostanie nieodpowiednio założona, również może przyczyniać się do uszkodzeń zębów.