Jak skutecznie zapobiegać próchnicy?

Profilaktyka próchnicy

Próchnica to jedna z najczęstszych dolegliwości, z jaką pacjenci zgłaszają się do gabinetów stomatologicznych. Niestety większość dorosłych Polaków boryka się z tym problemem, a bardzo często próchnica dotyka również dzieci. Istnieje jednak bardzo wiele skutecznych i prostych sposobów na zapobieganie tej chorobie zębów.

Jak uniknąć próchnicy? 4 proste sposoby

• Myj zęby. Teoretycznie każdy z nas wie o tym, że regularne mycie zębów rano i wieczorem to konieczność. W praktyce jednak nie każdy wdraża tę zasadę w życie. Problem pojawia się szczególnie w przypadku dzieci, które niezbyt chętnie same sięgają po szczoteczkę i pastę. Niemniej jednak jest to podstawa w codziennej profilaktyce przeciwpróchnicowej.
  • Używaj nici dentystycznych i płynów do płukania. Samo szczotkowanie może nie wystarczyć, dlatego warto sięgnąć także po płyny do płukania ust oraz nici dentystyczne. Za sprawą nici dotrzemy do trudno dostępnych miejsc, których nie jesteśmy w stanie oczyścić przy pomocy zwykłej szczoteczki. Płyny zaś działają antybakteryjnie, odświeżają jamę ustną i redukują osadzanie się kamienia nazębnego.
  • Jedz zdrowo. Prawidłowa dieta sprzyja nie tylko naszemu zdrowiu, ale również zębom. Przede wszystkim należy ograniczyć spożywanie słodyczy, które niestety niekorzystnie działają na uzębienie. W profilaktyce przeciwpróchnicowej zalecane są tzw. produkty kariostatyczne, które chronią zęby przed tą chorobą. Zaliczamy do nich m.in. mleko i produkty mleczne, jajka, pieczywo pełnoziarniste, świeże warzywa i owoce oraz zieloną herbatę.
  • Regularnie odwiedzaj swojego stomatologa! Większość z nas odwiedza gabinet stomatologiczny dopiero wtedy, gdy ból zęba uniemożliwia codzienne funkcjonowanie. Niestety jest to zdecydowanie za późno. Im wcześniej wykryjemy ewentualne objawy próchnicy, tym skuteczniejsze będą metody leczenia. W działaniach profilaktycznych bardzo ważną rolę odgrywają regularne wizyty u stomatologa, przynajmniej raz na pół roku. Stomatolog nie tylko sprawdzi stan naszego uzębienia, ale również pomoże nam dobrać odpowiednią szczoteczkę i pastę, nauczy nas prawidłowo szczotkować zęby.