Ortodoncja

Periodontologia

Vector Paro !!!

Choroby tkanek przyzębia, zwane także paradontozą, to głównie stany zapalane (peridontitis) o podłożu bakteryjnym. Rozwijają się one przede wszystkim na skutek braku odpowiedniej higieny jamy ustnej i nagromadzenia się na zębach płytki bakteryjnej. Wchodzące w jej skład bakterie dostają się pod dziąsła a następnie przenikają i atakują kolejne tkanki przyzębia. Czynnikami sprzyjającymi wystąpieniu peridontitis są także: awitaminoza, stres, palenie tytoniu i nadmierne spożycie alkoholu, bruksizm, zaburzenia hormonalne, cukrzyca oraz nieprawidłowe uzupełnienia protetyczne.

Chociaż choroby przyzębia mogą rozwijać się latami bez poważnych objawów i dolegliwości, to ich zaniedbanie prowadzi do poważnych uszkodzeń kości zębodołowej szczęki i żuchwy, czego efektem może być rozchwianie i utrata nawet zdrowych zębów. Przewlekły stan zapalny zwiększa też ryzyko innych poważnych chorób, takich jak miażdżyca naczyń krwionośnych, zawał mięśnia sercowego, udar mózgu, choroby reumatyczne, uszkodzenie nerek bądź astma.

Badania epidemiologiczne przeprowadzone w Polsce wykazały, że 50% 7-tatków, 75% 12-tatków i 99% ludzi dorosłych cierpi na mniej lub bardziej zaawansowane choroby przyzębia. Niepokojącymi symptomami, które koniecznie należy skonsultować ze stomatologiem są m.in.

<dir><dir>

krwawienie z dziąseł w trakcie mycia zębów

opuchnięte i zaczerwienione dziąsła

nieświeży oddech i niesmak w ustach

cofanie się dziąseł ("wydłużanie" zębów)

powstające głębokie kieszonki między zębem a dziąsłem

</dir></dir>

Najczęstszymi metodami stosowanymi w leczeniu chorób przyzębia są m.in. skaling (usuwanie płytki nazębnej, kamienia nazębnego i zewnętrznej warstwy cementu korzeniowego), kiretaż (ręczne wyskrobanie ścian patologicznej kieszonki przyzębnej i zewnętrznej powierzchni korzenia zęba) a w zaawansowanych przypadkach także zabiegi przeszczepu dziąseł i augmentacji kości (ich regeneracji i odbudowy).

Nowym rozwiązaniem z zakresu profilaktyki i leczenia paradontozy jest urządzenie Vector Paro, wyposażone w dwie końcówki robocze, umożliwiające przeprowadzenie ultradźwiękowego skalingu oraz czyszczenia głębokich kieszonek przyzębnych w sposób znacznie mniej inwazyjny niż metody tradycyjne. Wskazaniami do zabiegu systemem Vector są:

<dir><dir>

wszystkie stadia zapalenia przyzębia (paradontozy)

zabieg podtrzymujące po zakończonym leczeniu przyzębia

profilaktyka i leczenie stanów zapalnych wokół implantów oraz koron i mostów porcelanowych

</dir></dir>

Trwający ok. 1-1,5 godziny zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym i nie powoduje żadnych uszkodzeń dziąsła, kieszonek zębowych, szkliwa ani cementu korzeniowego. W trakcie trwania procedury do końcówek roboczych urządzenia podawana jest zawiesina fluidu polerującego, wzmacnianego przez bardzo drobne cząsteczki hydroksyapatytu, co powoduje całkowite usunięcie przylegającej szkodliwej płytki bakteryjnej. Powierzchnia korzenia zostaje wypolerowana, co czyni ją mniej podatną na ponowne przyleganie płytki i pozwala na tworzenie się nowego, zdrowego przyczepu dziąsła wokół zębów. Koszt 800 zł 1 łuk.